Regler för köp och försäljning
1.2. Föreskrifterna), med förbehåll för att Köparens samtycke inhämtas (Köparen måste
bekanta sig med föreskrifterna innan du gör ett köp),
1.4 Vår butik förbehåller sig rätten att ändra, komplettera eller utvidga bestämmelserna när som helst, med förbehåll för lagens bestämmelser, och de nya bestämmelserna träder i kraft endast för nya köpare, och de bestämmelser på grundval av vilka de gjorde köpet kommer att gälla för befintliga köpare.
1.5 Onlinebutiken säljs i Litauen och utomlands.
1.6 Användaren har rätt att köpa i vår webbutik
1.6.1. fysiska personer med rättskapacitet, dvs. personer som har uppnått myndighetsåldern och vars rättskapacitet inte är begränsad av ett domstolsbeslut;
1.7.2. minderåriga mellan fjorton och arton år - endast med samtycke från en av deras föräldrar eller vårdnadshavare;
1.8.3 Juridiska personer;
1.9.4. behöriga företrädare för de ovan nämnda personerna.
2. 2. Skydd av personuppgifter och integritet
2.1 Vid beställning av varor måste Köparen uppge sina personuppgifter, förnamn, efternamn, leveransadress, faktureringsadress, e-postadress, telefonnummer. Han/hon bekräftar att dessa uppgifter endast kommer att användas för att beställa varor i leverantörens webbutik. Säljaren förbinder sig att inte överföra dessa uppgifter till tredje part, förutom till våra butikspartners för leverans eller andra tjänster relaterade till korrekt utförande av köparens beställning. I alla andra fall får köparens personuppgifter endast överföras till tredje part i enlighet med det förfarande som fastställs i lagstiftningen i Republiken Litauen.4. Köparens rättigheter
4.1 Köparen har rätt att köpa varor i nätbutiken i enlighet med dessa regler och nätbutiken i enlighet med det förfarande som anges i reglerna.
4.2 Köparen har rätt att dra sig ur det försäljningsavtal som ingåtts med onlinebutiken och att dra sig ur försäljningsavtalet.
4.3 I enlighet med art. 6.228 10(1) i civillagen kan köparen frånträda köpeavtalet inom 14 månader från utgången av avtalsperioden utan att ådra sig några andra kostnader än de som anges i art. 6.228 11 i denna lag.
4.3.1 I sådant fall ska köparen, i enlighet med artikel 6.228 10 punkt 6 i civillagen, meddela säljaren om frånträdandet av köpeavtalet antingen
genom en uttrycklig förklaring om frånträdande av köpeavtalet eller genom att lämna in ett vederbörligen ifyllt avtalsformulär (godkänt av Republiken Litauens regering), och säljaren ska omedelbart bekräfta till köparen mottagandet av frånträdandet av köpeavtalet.
4.3.2 I enlighet med artikel 6.228 11(2) i civillagen ska säljaren, utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då säljaren har mottagit konsumentens meddelande om frånträdande av avtalet, återbetala hela det betalda beloppet till köparen, inklusive de kostnader för leverans av varorna som köparen har ådragit sig.
4.3.3 I enlighet med artikel 6.228 11(6) i civillagen ska köparen själv bära de direkta kostnaderna för att returnera varorna, såvida inte avtalet föreskriver att sådana kostnader ska bäras av säljaren eller säljaren har underlåtit att på lämpligt sätt informera konsumenten om att sådana kostnader ska bäras av honom.
4.4 Regel 4.2 kan åberopas av köparen i enlighet med artikel 11.8 i civillagen 6.228, enligt vilken köparen endast är ansvarig för varornas värde, och köparen är ansvarig för eventuell minskning av varornas värde som orsakats av åtgärder som inte är nödvändiga med hänsyn till varornas art, egenskaper och utförande.Köparen ska inte vara ansvarig för någon minskning av varans värde om säljaren inte har informerat köparen om dennes rätt att frånträda avtalet i enlighet med artikel 6.228(7)(1) i denna kod.
4.4.1. Enligt dekret nr 10e-2375, om köparen utövar sin rätt att frånträda avtalet efter att varorna har använts under längre tid än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion, förlorar köparen i detta fall inte rätten att frånträda avtalet, men måste ansvara för minskningen av varornas värde.
4.4.1.2 Köparen är därför ansvarig ”för varje minskning av varornas värde som beror på annan hantering av varorna än vad som är nödvändigt för att fastställa deras art, egenskaper och funktion”.
4.4.1.3 Enligt skäl 47 måste köparen hantera och undersöka varorna på samma sätt som i en butik för att fastställa deras art, egenskaper och funktion.Konsumenten får därför endast prova varorna och inte bära dem. Konsumenten ska därför hantera varorna varsamt och undersöka dem noga under ångerfristen.4.5 Köparen har rätt till en 30-dagars pengarna-tillbaka-garanti.
4.6 Köparen har rätt till garantiservice.
4.7 Köparen har rätt att kontakta kundtjänst via e-post. Köparen kan också konsultera de vanliga frågorna och, om han inte hittar svaret, kan han kontakta oss genom att fylla i kontaktformuläret eller genom att skicka ett e-postmeddelande till den e-postadress som anges i butiken.
4.8 Köparen har rätt till återbetalning eller rabatt på en annan produkt om leveransen av varorna är Köparen har rätt till återbetalning eller rabatt på en annan produkt om leveransen av varorna är försenad, i vilket fall han först måste kontakta butikens kundtjänst via e-post.
4.9 Köparen har rätt att begära en rabatt- eller rabattkod.5. Köparens skyldigheter
5.1 För att kunna köpa Produkterna måste Köparen betala för dem med den betalningsmetod som är mest bekväm för honom.
5.2 Köparen förbinder sig att inte bryta mot följande villkor, andra villkor som uttryckligen anges i webbutiken och lagstiftningen i Republiken Litauen när han använder webbutiken.
5.3 Om köparen inte får varorna inom 26 kalenderdagar åtar sig köparen att omedelbart meddela nätbutiken om att paketet inte har levererats.
5.3.1 Säljaren åtar sig att förklara orsaken till förseningen och att informera oss när paketet är i köparens besittning.
5.3.2 Om köparen inte är villig att vänta har han rätt att ensidigt dra sig ur avtalet i enlighet med artikel 5, punkt 4 i civillagen 6.3596. Rättigheter för vår butik
6.1 På grund av tekniska problem med webbplatsen kan webbplatsen vara tillfälligt otillgänglig, men säljaren är skyldig att återställa webbplatsen så snart som möjligt så att köparen kan hitta kontaktuppgifterna.
6.4 Avbeställning av beställning av varor
6.4.1 Om Köparen beslutar sig för att frånträda distansavtalet på grund av att han ångrat sig, utan att ange skälet till detta.
6.4.1.1 Köparen omfattas av artikel 6.22810 punkt 1 i civillagen, som föreskriver konsumentens rätt att frånträda distansavtalet inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks.
6.4.1.2 Säljaren måste följa artikel 6.22811 punkt 2 i civillagen, omedelbart, men senast inom 14 dagar från dagen för mottagandet av köparens förklaring om frånträde av avtalet, ska köparen återbetala det belopp som betalats i sin helhet, inklusive leveranskostnader som köparen ådragit sig.
6.4.2 Säljaren får annullera en beställning som köparen har gjort genom att informera köparen om att de varor som erbjuds för beställningen inte är tillgängliga.
6.4.2.1 Säljaren åtar sig att omedelbart återbetala till Köparen alla belopp som denne har betalat. Köparen är skyldig att återbetala alla betalda belopp.
7. Skyldigheter för vår butik
7.1 Vår butik åtar sig att låta köparen använda onlinebutiken och använda tjänsterna i onlinebutiken i enlighet med dessa allmänna villkor och på Internet under de villkor som anges i onlinebutiken.
7.2 Vår butik förbinder sig att respektera köparens rätt till sina personuppgifter som tillhandahålls under registreringen i onlinebutiken och att upprätthålla sekretessen för de uppgifter som tillhandahålls i onlinebutikens registreringsformulär, med undantag för lagarna i Republiken Litauen och bestämmelserna i Republiken Litauens personrätt och bestämmelserna i Republiken Litauens lag om skydd av personuppgifter och integritetsprinciper.
7.3 Vår butik åtar sig att leverera de varor som köparen har beställt till den adress som kunden har angett till köparen så snart som möjligt, men senast inom 26 kalenderdagar.
7.3.1 Om köparen inte tar emot varorna inom 26 kalenderdagar åtar sig säljaren att förklara orsaken till förseningen och informera honom om när försändelsen kommer att vara i köparens besittning.Om köparen inte är villig att vänta har han rätt att säga upp avtalet i enlighet med civillagen 6.3594. Det totala belopp som betalats kommer då att återbetalas till Köparen utan onödigt dröjsmål.
7.4 Säljaren kan annullera en beställning som Köparen har gjort genom att informera Köparen om att de Produkter som erbjuds i beställningen inte är tillgängliga. I sådant fall åtar sig säljaren att omedelbart återbetala till köparen alla belopp som betalats av den senare. 7.5 Vår butik åtar sig att förse köparen med den mest exakta och korrekta informationen om produkterna i enlighet med beskrivningen från leverantörerna.
7.6 Vår butik förbinder sig att svara på köparens e-post eller Facebook-meddelande inom 48 timmar.
7.7 Efter att vår butik har mottagit betalningen kommer köparen att informeras om beställningen via e-post.
7.8 Vår butik måste skicka spårningsnumret för paketet via e-post när varorna skickas.
7.8.1 Vår butik måste skicka alla försändelser endast med rekommenderad post med ett spårningsnummer.
7.8.2 Vår butik måste informera köparen om det sker en förändring i utförandet av beställningen eller ytterligare problem uppstår, men inte på grund av brist på information, till exempel om en tredje part gör ett misstag när du skickar beställningen och du inte märker det, rekommenderas att du kontaktar vår kundtjänst och vi åtar oss att korrigera felet när som helst på grund av felaktigt utförande av beställningen, sådana faktorer som förpackningsfel eller tekniska problem.
8.Priser, betalningsmetoder och villkor
8.1 Priserna på varorna i onlinebutiken och i beställningsformuläret anges i euro.
8.2 Köparen ska betala för varan på något av följande sätt:
8.2.1. 8.2.2. Betalning via banköverföring är en förskottsbetalning när köparen, efter att ha skrivit ut beställningen, online eller genom att besöka närmaste bankkontor, överför pengarna till bankkontot.
8.2.3. Leveransperioden börjar med köparens betalning via butikens onlinebetalning.
9. Leverans av varorna
9.1 Köparen, som har valt leveransservice när han gör en beställning, åtar sig att ange den exakta leveransplatsen.
9.2 Köparen förbinder sig att hämta varorna på Litauens post.
9.3 Varorna levereras av Lietuvos Pasts på uppdrag av säljaren eller dess auktoriserade representant, ett kurirföretag.
9.4 Leverans av varorna utanför Republiken Litauens territorium sker med Litauiska Posten eller med annan metod som är snabbast och billigast möjlig.
9.5 Säljaren förbinder sig att leverera varorna inom 26 kalenderdagar.Vid leveransförsening ska Köparen kontakta Säljaren för att få detaljerad information om frakten och beräknad ankomsttid.Om köparen inte är nöjd med ankomsttiden för varorna har han rätt att, i enlighet med artikel 6.359 punkt 4 i civillagen, ensidigt säga upp avtalet, och säljaren är skyldig att återbetala det belopp som betalats i sin helhet så snart som möjligt.
9.6 Varje beställning kommer att utföras inom kortast möjliga tid.Varje Köpare informeras om avsändandet av beställningen via e-post.
Leveransen sker så snart som möjligt, men senast inom 26 kalenderdagar.
9.7 Vår butik är i samtliga fall befriad från ansvar för underlåtenhet att hålla leveranstider om varan inte levereras till köparen eller inte levereras i tid på grund av köparens fel eller på grund av omständigheter som köparen inte ansvarar för, till exempel utebliven mottagning av försändelse. Kontakta oss i sådant fall via e-post. Vänligen kontakta oss via e-post.10. Kvalitetsgaranti och produktens hållbarhetstid
10.1 Egenskaperna hos varje produkt som säljs anges i beskrivningen av varje produkt som bifogas varje produkt.
10.2 Säljaren åtar sig att informationen om de produkter som tillhandahålls i butiken är korrekt och motsvarar de faktiska parametrarna: modeller, former, färger och andra. Mindre avvikelser är dock möjliga på grund av skärmens egenskaper.
10.3 Vår butik tillhandahåller garantiservice.
10.4 Dokumentet som bekräftar garantiservice finns tillgängligt online, på den adress som köparen beställde och betalade för i onlinebutiken.
10.5 Garantiservicen är inte giltig:
10.5.1.Apparater som har utsatts för fukt, damm eller tyngdlöshet och som är synliga inuti apparaten eller har speciella märkningar.
10.5.2.Apparater som har demonterats eller skruvats loss av kunden eller en tredje part som inte är vår partner eller representant för vår butik. partner eller representant för vår butik.
10.6 Kvalitet, kvantitet och andra kriterier för de sålda varorna garanteras i enlighet med artikel 6.327(1) i civillagen, därför måste säljaren i alla fall garantera kvaliteten och garantin för varorna i enlighet med lagen.
10.6.1 I enlighet med artikel 6.338 i civillagen gäller garantin i 2 år från och med dagen för köpet av varorna.Enligt artikel 6.364.1 i civillagen måste konsumenten, för att kunna utöva de rättigheter som anges i denna artikel, meddela säljaren om varornas bristande överensstämmelse med kvalitetskraven inom högst två månader från den tidpunkt då den bristande överensstämmelsen upptäcktes. Bevisbördan för att konsumenten inte har respekterat denna period faller på säljaren.
10.15 Engångsprodukter eller hygien- och kosmetikaprodukter med skadad förpackning som visar tecken på användning.
11. Retur och byte
11.1 Retur av varor sker i enlighet med Republiken Litauens regerings förordning 697 (Republiken Litauens regerings beslut av den 22 juli 2014 nr 738, nedan kallad ”Detaljhandelsförordningen”) och bestämmelserna i civillagen.
11.2. ...Vid returnering av varor till köparen måste följande villkor vara uppfyllda:
11.2.1. de returnerade varorna måste vara i sin originalförpackning, snygga och rena;
11.2.2. varorna får inte ha skadats av köparen;
11.2.3. de returnerade varorna ska vara i samma skick som när de mottogs av köparen;
11.5 I händelse av tvivel om inköpsbeviset har vår butik rätt att begära en kopia av betalningsbeviset för beställningen från köparen.
12.Ansvar
12. EGS-plattformen kan lösa tvister utanför domstol, inklusive tvister utanför domstol som löses av det statliga kontoret för konsumentskydd. Länk till EGS här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.choos eLanguage.
12.6 Vid skadestånd måste den skyldiga parten kompensera den andra parten för direkta skador.
13.1 Vår butik kan, efter eget gottfinnande, genomföra olika kampanjer i onlinebutiken.
13.2 Vår butik har rätt att ensidigt ändra, utan föregående meddelande, kampanjerna, ändra villkoren för kampanjerna samt avbryta dem.Eventuella ändringar eller avbokning av villkoren för kampanjerna gäller endast i förväg, dvs. från det ögonblick då de tillämpas.
14. 14. Utbyte av information
14.1 Vår butik skickar alla meddelanden angående kundregistreringsformuläret till den e-postadress som anges i köparens registreringsformulär.
11.3 Vår butik har rätt att vägra att ta emot returer från köparen om köparen inte följer returförfarandet som beskrivs i denna artikel.
11.4 Säljaren är juridiskt skyldig att se till att varorna överensstämmer med villkoren i avtalet.
11.4.1 I enlighet med de villkor som anges i artikel 6.3641 i civillagen har köparen rätt att kräva att varorna returneras i sin ... returneras i sin originalförpackning, snygg och ren;
11.2.3. varorna måste returneras i sin originalförpackning, snygga och rena;
11.2.4. om köparen drar sig ur avtalet på grund av varans defekt, i enlighet med artikel 6 .3643(4) i civillagen - köparen måste returnera varorna till säljaren (på säljarens bekostnad). på säljarens bekostnad), säljaren vid mottagandet av de varor som returnerats eller överlämnats av konsumenten, bevis på att varorna har skickats, konsumenten vid mottagandet av de returnerade varorna är skyldig att leverera varorna till konsumenten inom en period som inte överstiger 14 kalenderdagar, returnera det pris som betalats för varorna till köparen, inklusive de kostnader för leverans av varorna som köparen ådragit sig.
14.2 Köparen skickar alla meddelanden och frågor till onlinebutiken med hjälp av de kommunikationsmedel som anges i avsnittet ”Kontakt”.
15. Slutliga bestämmelser
15.1 Dessa regler har upprättats i enlighet med lagarna i Republiken Litauen.
15.2. Lagarna i Republiken Litauen ska tillämpas.
15.3 Alla tvister som uppstår vid tillämpningen av dessa regler ska lösas genom förhandling. Om ingen överenskommelse kan nås skall tvister lösas i enlighet med Republiken Litauens lagar.
16. Återbetalningspolicy, gäller från 2020-06-20I händelse av en konflikt mellan våra butiksregler och civillagen ska bestämmelserna nedan ha företräde framför civillagen.
Betalningar kan göras via Swedbank, Seb, Luminor, Citadele och Šiaulilių. Bank, Citibel och Swedbank. Betalningar kan göras i euro. Betalningar behandlas via betalningsplattformen Paysera.lt.Platform